اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز
اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز

سرشماری قرق علی آباد چهل گزی در شهرستان مهریز

سرشماری قرق علی آباد چهل گزی با حضور 26 نفر از محیط بانان،کار شناسان و همیاران و قرق بانان طی عملیات یک روزه ای انجام شد.

به گزارش روابط عمومی اداره  حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز، در این سرشماری 13 مسیر مجزا تعریف شده و هر مسیر را یک نفر محیط بان یا قرق بان به همراه یک نفر همیار که برخی از آن ها دانشجویان و نیز از تشکل ها بودند پیمایش نمودند.شاخص ترین گونه منطقه کل و بز بود اما قوچ و میش و آهو نیز از جمله گونه های شمارش شده در این سرشماری بودند.
با توجه به پتانسیل زیستگاهی و نیز فعالیت های حفاظتی نسبتا مطلوب انجام شده در این منطقه، بیشترین جمعیت حیات وحش گونه های برجسته در میان قرق های موجود در این منطقه شمارش شدند.
وجود جمعیت های کل مسن در این منطقه که تصویر برداری نیز شدند از دیگر دستاوردهای این سرشماری بود.
 با شمارش حیات وحش این منطقه سرشماری قرق های مصوب در استان یزد پایان یافته و نتایج به سازمان مرکزی ارسال شد.
 

24 شکارچی متخلف در یزد دستگیر شدند

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست یزد گفت: در 6 ماهه نخست امسال 24 شکارچی متخلف که در مناطق حفاظت شده استان اقدام به شکار غیرمجاز کرده بودند، دستگیر شدند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، علی اکبر کارگر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این شکارچیان در ارتباط با شکار 11 راس پستاندار از جمله کل وحشی، میش وحشی، جبیر و آهو، زنده گیری 62 قطعه مرغ مینا، بلدرچین و شکار غیرمجاز سه قطعه کبک دستگیر شدند.
وی اظهار کرد: از این شکارچیان متخلف دو قبضه سلاح مجاز، دو عدد کوله پشتی، سه دستگاه موتورسیکلت و دیگر اداوات شکار و صید کشف و ضبط شد
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان یزد تعداد کل تخلفات زیست محیطی صورت گرفته در نیمه اول امسال را 15 مورد بیان کرد
بیش از 800 گونه گیاهی، 160 نوع پرنده، 60 نوع پستاندار وحشی و بیش از 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان شناسایی شده است.
 60 نیروی محیط بان، یک میلیون و 270 هزار هکتار مناطق حفاظت شده استان یزد را محافظت می کنند.

سرشماری قرق اختصاصی حیات وحش روباز در استان یزد

در راستای تصویب 5 مورد از قرق های اختصاصی در شورای عالی محیط زیست، عملیات سرشماری آن ها بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شد. به گزارش روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز، سه مورد از این قرق های مصوب در استان یزد قرار دارند که یکی از آن ها قرق روباز با  مساحت حدود 6 هزار هکتار در شهرستان مهریز  قرار دارد.

عملیات سرشماری این قرق که منطقه کاملا کوهستانی است در قالب پیمایش گروه های دو نفره پیاده با همکاری همیاران، دانشگاهیان و اداره محیط زیست شهرستان مهریز و با نظارت اداره کل انجام شد.
در این سرشماری 20 نفر 10 مسیر از پیش تعیین شده را طی یک روز طی نمود و آمار مشاهده گونه های برجسته را ثبت نمودند.فراوان ترین گونه شمارش شده شامل کل و بز بود.
بدیهی است این آمار به منظور تعیین وضعیت موجود و به عنوان پایه جمعیت حیات وحش منطقه برای تحویل به متقاضیان مورد استناد قرار خواهد گرفت.