اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز
اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز

دستگیری متخلفان شکار در مهریز

ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز دو شکارچی متخلف را در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران دستگیر کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست مهریز، ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان  در حین گشت و کنترل منطقه حفاظت شده کالمند بهادران در قسمت شکارگاه قله سفید نسبت به حضور شکارچیان در منطقه مشکوک شدند لذا با کنترل محل موفق به شناسایی و دستگیری دو نفر شکارچی متخلف غیربومی شدند.

ماموران در بازرسی از این شکارچیان متخلف علاوه بر لاشه دو راس شکار، ادوات شکار از قبیل دوربین چشمی و اسلحه نیز کشف کردند و نامبردگان را جهت سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی دادند.

گفتنی است؛ منطقه حفاظت شده کالمند بهادران با وسعت 229 هزار هکتار از سال 1355به عنوان منطقه شکار ممنوع و در سال 1369 به عنوان منطقه حفاظت شده سازمان ارتقاء یافت و در حال حاضر یکی از بهترین زیستگاه‌های کل و بز در ایران است.


دوره آموزشی حفاظت از محیط زیست ونقش کودکان در استفاده بهینه از منابع زیست محیطی

رئیس وکارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز با حضور در اداره بهزیستی شهرستان وشرکت در دوره آموزشی  حفاظت از محیط زیست با مدیران ومسئولین فنی مهد کود کهای شهرستان  دیدار نمود در این دوره  اقای علیزاده رئیس بهزیستی شهرستان با اشاره به تغییر نگرش دولت نسبت به محیط زیست از حضور رئیس محیط زیست در آن اداره تشکر نمود در ادامه آقای تیموری با اشاره به اهمیت مباحث آموزشی در سنین کودکی وپایه خواهان اجرای بحث آموزشی در مهد های کودک شد وبه  حساسیت کلیه جوامع نسبت به محیط زیست  اشاره نمود وگفت سلامت از محیط زیست جدا نشدنی است و با شعار وروشهای احساسی نمیتوان با طبیعت برخورد کرد .وی همچنین با توجه به تنوع زیستی خاص شهرستان  در زمینه بازدید از مناطق ومباحث آموزشی  اعلام آمادگی نمود.

افزایش جمعیت حیات‌وحش مهریز با مردمی شدن حفاظت

رییس اداره محیط زیست شهرستان مهریز با اشاره به افزایش جمعیت حیات‌وحش در مناطق حفاظت شده‌ی این شهرستان، این روند مثبت را نتیجه‌ی رویکرد مدیریت مشارکتی و دخالت دادن مردم در امر حفاظت از تنوع زیستی در این شهرستان ذکر کرد.

به گزارش ایسنا – منطقه یزد، "مهدی تیموری" تصریح کرد: بر اساس نتایج بدست آمده از سرشماری انجام شده‌ی حیات‌وحش در منطقه حفاظت شده کالمند - بهادران شهرستان مهریز و مقایسه با آمار سال گذشته رشد بیش از 23 درصدی جمعیت حیات وحش را شاهد هستیم و این در حالی است که متاسفانه میزان بارندگی در سال جاری بسیار کمتر از سال قبل بوده و این منطقه به دلیل خشکسالی دچار مشکلات جدی است.

وی با بیان این که نکته جالب توجه این است که در زیستگاه‌های آزاد و دو منطقه‌ی قرق اختصاصی شهرستان، افزایش جمعیت وحوش بسیار چشمگیرتر از منطقه تحت مدیریت محیط زیست است، عنوان کرد: بدون شک رویکرد مدیریت مشارکتی و دخالت دادن مردم در امر حفاظت از تنوع زیستی در این شهرستان عامل اصلی این روند مثبت بوده است.

به گفته‌ی تیموری، شاخص‌های جمعیتی بسیار امیدوارکننده در این شهرستان حاصل همکاری و حرمت نگهداشتن مردم و زحمات شبانه‌روزی تیم حفاظتی کارآمد یعنی محیطبانان و قرق‌بانان و همیاران جان بر کف و حمایت‌های سازمانی و بین بخشی در شهرستان به ویژه از سوی مقامات سیاسی و قضایی شهرستان بوده است.

وی با اشاره به این که هم‌اکنون به رغم مشکلات خشکسالی، دغدغه‌ی کاهش جمعیت وحوش در این شهرستان وجود ندارد، ابراز امیدواری کرد که مسئولان در استفاده بهینه و بهره‌برداری این منابع عظیم خدادادی در جهت ایجاد شغل و درآمد جهت جوامع محلی ساکن و حاشیه مناطق حفاظت شده، روش‌های تجربه شده ملی و بین‌المللی را بکار گیرند و در صورت نیاز اصلاح قوانین را جهت پایداری حفاظت مدنظر قرار دهند.

تیموری خاطرنشان کرد: علاوه بر تنوع زیستی منحصربفرد، شهرستان مهریز از لحاظ تعداد جمعیت حیات وحش در کشور نیز منحصربفرد است و بهترین شرایط لذت بردن از مشاهده جمعیت‌های مناسب آهو، کل و بز، قوچ و میش و بسیاری از گونه‌های حیات وحش فلات مرکزی ایران در این شهرستان فراهم است.