اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز
اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز

برگزاری جلسه هم اندیشی محیط زیست و مسئولین HSE صنایع شهرستان مهریز

به گزارش روابط عمومی اداره  حفاظت محیط زیست شهرستان مهریزچهارمین جلسه هم اندیشی محیط زیست و مسئولین HSE صنایع شهرستان مهریز به میزبانی شرکت سیمان تجارت برگزار شد. در این جلسه تیموری رئیس اداره محیط زیست شهرستان مهریز طی سخنانی با اشاره به روند روبه رشد شهرستان در زمینه صنعت گفت: واحدهای صنعتی در شهرستان تعامل خوبی با محیط زیست دارند و شهرستان مهریز یکی از شهرستانهای پاک استان می باشد.در ادامه کارشناسان محیط زیست  به سوالات و دغدغه های بعضی واحدها پاسخ و توضیحات قانع کننده ای ارائه نمودند.سپس بیک رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهریز ضمن اشاره به اصل 50 قانون اساسی اعلام نمود دانشگاه آمادگی برگزاری دوره های آموزشی در زمینه محیط زیست را دارد.در پایان پس از گزارش کارهای انجام شده در زمینه محیط زیست توسط مسئول hse کارخانه سیمان، معینیان مدیر کارخانه طی سخنانی با اشاره به اهمیت محیط زیست در زندگی انسان از آمادگی این شرکت در کلیه مسائل محیط زیست خبر داد.

دیدار مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با فرماندار شهرستان مهریز

به گزارش روابط عمومی اداره  حفاظت محیط زیست شهرستان مهریزدر این جلسه که در محل دفتر فرمانداری شهرستان مهریز برگزار شد جوکار مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی  ضمن ارائه گزارشی از وضعیت یوزپلنگ آسیایی در ایران گفت: شهرستان مهریز یکی از 10 مرکز شناسایی شده یوز در ایران است.

در ادامه تیموری رئیس اداره محیط زیست شهرستان مهریز افزود: با توجه به اینکه مهریز یکی از زیستگاههای زادآور یوز می باشد به کارهای انجام شده در این راستا در منطقه و کلوت سرخابی اشاره نمود.

رستگاری فرماندار شهرستان مهریز اظهار نمود: با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر و آسیب دیدن حیات وحش،ورود بخش خصوصی و همچنین  تعامل با مردم و با پیش بینی سودآوری به جوامع محلی در قالب اکوتوریسم، ضمن اشتغال زایی در روستاها می توان به حفظ حیات وحش کمک نمود و وی در پایان از اعلام آمادگی و همکاری فرمانداری در این زمینه خبر داد.

دیدار مدیر پروژه ملی یوز پلنگ آسیایی با دهیاران وشوراهای روستاهای شهرستان مهریز

هومن جوکار در جمع دهیاران و اعضای شورای های اسلامی مهریز افزود : منطقه حفاظت شده کالمند بهادران دارای شرایط خوب برای زندگی این گونه مهم جانوری و یوزپلنگ آسیایی فقط در کشور ایران یافت می شودو در واقع خاک ایران تنها میراث دار این گونه ارزشمند آسیایی است .

این مسوول با اشاره به اینکه در دنیا تنها در 10 منطقه در کشور ایران یوز پلنگ آسیایی وجود دارد تاکید کرد : این امر مسوولیت همگان را در مقابل حفاظت از این گربه سان در خطر انقراض بیش از پیش پررنگ می کند. 
جوکار گفت : قشر های مختلف مردم و بخصوص شوراهای اسلامی در مناطق روستایی و همچنین دهیاران درحفاظت از یور پلنگ ایرانی نقش مهم و تعیین کننده ای بر عهده دارند .
در این جلسه همچنین بخشدار مرکزی مهریز طی سخنانی به وجود پناهگاه های وسیع و بکر حیات وحش این شهرستان و در بخش مرکزی و بخصوص منطقه کالمند ، بهادران اشاره کرد .
سید عباس طباطبایی بر آمادگی بیش از گذشته دهیاران و شوراهای اسلامی بر اهمیت حفظ و حراست از گونه های نادر حیوانی و بخصوص یوز ایرانی تاکید کرد.
منطقه حفاطت شده کالمند ، بهادران در 20 کیلومتری شهرستان مهریز و 50 کیلومتری مرکز استان و بهادران در 85 کیلومتری یزد قرار گرفته است.
وسعت این منطقه حدود 250 هزار هکتار برآورد شده که بیش از نیمی از مساحت آن را نقاط دشتی و مابقی را ارتفاعات صعب العبور، کوهپایه ها و تپه ماهور ها تشکیل داده است. 
بلندترین نقطه منطقه مزبور در کوه مدوار با ارتفاع 3290 متر و پست ترین نقطه آن در کفه مهدی آباد 1400متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

منطقه کالمند ، بهادران مهریز بهترین زیستگاه یوز ایرانی

مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی گفت : منطقه شکار ممنوع کالمند بهادران مهریز از بهترین زیستگاه یوز ایرانی در کشور محسوب می شود .

هومن جوکار عصر شنبه در جمع دهیاران و اعضای شورای های اسلامی مهریز افزود : منطقه حفاظت شده کالمند بهادران دارای شرایط خوب برای زندگی این گونه مهم جانوری و یوزپلنگ آسیایی فقط در کشور ایران یافت می شودو در واقع خاک ایران تنها میراث دار این گونه ارزشمند آسیایی است .
این مسوول با اشاره به اینکه در دنیا تنها در ۱۰ منطقه در کشور ایران یوز پلنگ آسیایی وجود دارد تاکید کرد : این امر مسوولیت همگان را در مقابل حفاظت از این گربه سان در خطر انقراض بیش از پیش پررنگ می کند.
جوکار گفت : قشر های مختلف مردم و بخصوص شوراهای اسلامی در مناطق روستایی و همچنین دهیاران درحفاظت از یور پلنگ ایرانی نقش مهم و تعیین کننده ای بر عهده دارند .
در این جلسه همچنین بخشدار مرکزی مهریز طی سخنانی به وجود پناهگاه های وسیع و بکر حیات وحش این شهرستان و در بخش مرکزی و بخصوص منطقه کالمند ، بهادران اشاره کرد .
سید عباس طباطبایی بر آمادگی بیش از گذشته دهیاران و شوراهای اسلامی بر اهمیت حفظ و حراست از گونه های نادر حیوانی و بخصوص یوز ایرانی تاکید کرد.
منطقه حفاطت شده کالمند ، بهادران در ۲۰ کیلومتری شهرستان مهریز و ۵۰ کیلومتری مرکز استان و بهادران در ۸۵ کیلومتری یزد قرار گرفته است.

سایت تکثیر و پرورش گورخر گوراب بستر تولد کره گورخر جدید

در سال جاری دومین گورخر سایت تکثیر و پرورش گورخر گوراب متولد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد،در مرداد ماه سال جاری سایت تکثیر و پرورش گورخر گوراب بستر تولد کره گورخر جدید بود که این دومین تولد محسوب می شود.

 در حال حاضر کره تازه متولد شده در سلامت کامل به سر می برد.  گورهای ماده،عموما در 36 ماهگی بالغ می شوند و دوره بارداری 11 ماهه دارند.

از اردیبهشت تا خردادماه فصل زایمان گورهای ایرانی است و معمولا یکسال در میان زایمان میکنند و در هر زایمان هم یک کره به دنیا می آورند. البته اگر شرایط خوب باشد و منبع غذایی آنها تامین شود ، هر سال هم زادآوری دارند.گورخرها، حداکثر 25 سال عمر میکنند و البته مانند بیش تر سم داران طول عمرشان در اسارت افزایش می یابد.