اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز
اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز

تعداد اندک محیط‌بانان و محدودیت امکانات برای حفاظت از مناطق

 دکتر محمد مجابی در گفت‌وگو با خبرنگار«محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مسئولیت‌های خاصی را در این خصوص متوجه سازمان حفاظت محیط زیست دانست و افزود: فعالیت این سازمان فراتر از اصل 50 ام قانون اساسی و شامل قوانین مادر دیگری نیز می‌شود.

وی ادامه داد: حوزه عملیاتی سازمان حفاظت محیط زیست، علاوه بر محیط زیست طبیعی، در قالب محیط زیست انسانی یعنی اثرات رفتار توسعه‌ای انسان‌ها، محیط زیست طبیعی را شامل می شود که در این راستا وظایفی در حوزه آموزش و پژوهش بر عهده سازمان است.  

مجابی تاکید کرد: با توجه به طیف گسترده مسئولیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست، امکانات کافی و پاسخگو نیست، به طور مثال بر اساس قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست باید مناطق ارزشمند اکولوژیکی را در کشور تحت مدیریت قرار دهیم و این مناطق به ترتیب اولویت از اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش، پارک ملی و مناطق حفاظت شده تقسیم بندی می‌شوند که 22 میلیون هکتاراست.

معاون مدیریت، توسعه و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که در کشورمان نزدیک به 11 درصد اقلیم به عنوان ذخیره گاه "زیست کره" در این 4 دسته قرار گرفته و با مصوبه شورای عالی محیط زیست باید حفاظت شود، افزود: علاوه بر آن مناطقی به عنوان شکار ممنوع اعلام کردیم که مساحتی بالغ بر 5 میلیون هکتار است.

وی در خصوص نیروی انسانی اظهار کرد: محیط بان فردی است که بر اساس قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و بر اساس آیین نامه آن و دستور العمل ناشی از آن تکالیفی بر عهده دارد یعنی اول مشاهده گر و به عنوان مشاهده گر پژوهشی است که هر تغییر را رصد و گزارش کند.

مجابی ادامه داد: محیط بان پس از آن باید جنبه ترویجی و آموزش در کار داشته باشد و برای حفاظت، ضابط قضایی باشد یعنی دوره‌ای در دادسرا طی کند تا بتواند در برخورد با جرایم مشهود حوزه تخصصی محیط زیست، ورود کند.

وی با اشاره به محدودیت نیروی انسانی محیط بان گفت: محیط بانی که این همه مسئولیت برعهده‌اش است باید در منطقه به صورت شبانه روزی حضور داشته باشد. در مناطق تحت حفاظت به لحاظ کمبود نیروی انسانی، میزان شیفت‌های کاری بیش از چیزی است که باید باشد.

معاون مدیریت، توسعه و امور مجلس سازمان محیط زیست تصریح کرد: ما در کشورمان 2700 نفر محیط بان داریم که به صورت میانگین شش هزار هکتار مربع به ازای هر محیط بان است که در بعضی استان‌ها میانگین به 40 هزار هکتار می‌رسد، درحالیکه استاندارد جهانی میانگین 4 هزار هکتار است.

مجابی با تاکید براین که تعداد محیط بانان در کشور با وجود این همه مسئولیت کافی نیست، افزود: محیطبانان باید مسلح به سلاح، مدرج به درجه و ملبس به لباس باشد که بتوانند حفاظت کنند.

وی با اشاره به محدودیت امکانات فیزیکی برای حفاظت از مناطق عنوان کرد: تعداد ماشین‌های قابل استفاده در سراسر کشور در شرایطی که 1700 واحد محیط زیست داریم زیر هزار دستگاه است و این مشکلاتی است که نمی توان یک شبه آن را حل کرد و نیاز به برنامه دارد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.