اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز
اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز

ظرفیت عظیم حیات وحش در یزد و جای خالی گردشگری طبیعی

استان یزد یکی از بزرگترین ظرفیت‌های حیات وحش در کشور را دارد و بسیاری از گونه‌های جانوری به نام این استان ثبت شده اما از این ظرفیت استفاده ‌ای نشده و جای خالی گردشگری طبیعی در آن حساس می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، یزد از استانهای بسیار غنی در زمینه گونه های جانوری و گیاهی است و بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی نادر با نام استان یزد شناخته می شود.

گونه هایی نظیر گورخر ایرانی، یوزپلنگ آسیایی، هوبره و بسیاری از گونه های دیگر جانوری و گیاهی در یزد و یکی دو استان دیگر به چشم می خورد که وجود این گونه ها توانسته یزد را به غنی ترین مناطق در حوزه حیات وحش تبدیل کند.  

برخی گونه های موجود در استان یزد نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح دنیا نیز کم نظیر است به همین دلیل حفاظت برخی از گونه های کمیاب در استان یزد بسیار حائر اهمیت است.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان یزد در این زمینه اظهار داشت: تنوع گونه های جانوری و گیاهی در استان یزد بسیار گسترده است و در عین این گستردگی، بسیاری از گونه ها نادر و در معرض خطر انقراض هستند.

در استان یزد ۱۴ منطقه به وسعت بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار با عناوین مختلف نظیر پناهگاه حیات وحش، پارک ملی، منطقه حفاظت شده و ... تحت مدیریت محیط زیست قرار گرفته است

حسن اکبری خاطرنشان کرد: به همین دلیل در استان یزد ۱۴ منطقه به وسعت بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار با عناوین مختلف نظیر پناهگاه حیات وحش، پارک ملی، منطقه حفاظت شده و ... تحت مدیریت محیط زیست قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: در این مناطق گونه های مختلف جانوری و گیاهی وجود دارد که برخی از آنها اهمیت جهانی دارند و در زمره گونه های در معرض خطر شناخته شده اند.

اکبری بیان کرد: پناهگاه حیات وحش نایبندان، منطقه حفاظت شده کالمند بهادران، منطقه حفاظت شده کوه بافق، پناهگاه حیات وحش دره انجیر و پارک ملی سیاه کوه برخی از این مناطق هستند که در حوزه گردشگری نیز دارای ظرفیت های بسیاری هستند.

هر یک از مناطق یاد شده هم به لحاظ تحقیقاتی می تواند بسیار حائز اهمیت باشد و مورد بازدید محققانی از سراسر کشور و حتی خارج از کشور قرار گیرد و هم به لحاظ جذب گردشگر می تواند مقصد خوبی برای علاقمندان به طبعیت و حیوانات باشد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.