اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز
اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز

اولین نشست هم اندیشی قرق های اختصاصی کشور در استان یزد

اولین نشست هم اندیشی قرق های اختصاصی کشور با حضور معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور و مدیران کل ستادی، استانی و مشاورین و متخصصین سازمان حفاظت محیط زیست کشور در استان یزد برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، در ابتدای این نشست کیخا معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص برنامه های معاونت طبیعی در مورد قرق های اختصاصی و حفاظت مشارکتی و قوانین و مقررات و گردش کار اقدامات انجام شده مطالبی را عنوان کرد.

وی در خصوص قرق های اختصاصی افزود: همه می دانیم که ایجاد قرق های اختصاصی خوب است و به دنبال این هستیم که اگر موانع قانونی بر سر قرق های اختصاصی وجود دارد آن را به بحث بگذاریم و درجهت رفع آن موانع راهکارهایی را بیان کنیم.  

وی افزود اشخاص حقیقی یا حقوقی در صورت دارا بودن صلاحیت عمومی و تخصصی با تائید سازمان حفاظت محیط زیست، می توانند پروانه قرق های اختصاصی دریافت نمایند و دستورالعمل مربوطه توسط سازمان مذکور تدوین و ابلاغ می گردد و تعیین محدوده قرق های اختصاصی به عهده شورایعالی محیط زیست می باشد و علاوه بر تعیین محدوده دستورالعملی هم می خواهد.

کیخا بیان کرد: قانون بسیار شفاف و روشن است و تعریف قرق را گفته و ما خارج از تعریف نمی خواهیم و در ادامه گفت آیا بر اساس قانون  می توانیم قرق را در مناطق تحت مدیریت خودمان ایجاد کنیم یا نه ؟

وی در جواب به این پرسش عنوان نمود: اگر قانون منع کرده و گفته قرق خارج از مناطق تحت مدیریت است باید کنار گذاشته شود و اگر قانون منع نکرده است برای شروع می گوییم ما قرق ها را خارج از مناطق تحت مدیریت انجام می دهیم و اگر نتیجه ای گرفتیم داخل مناطق تحت مدیریت هم انجام می دهیم و در کل آیین نامه باید واضح باشد  و هر چه فشرده تر،شفاف تر و گویا تر باشد کار بهتر انجام می شود.

معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در هر منطقه ای که قرق اجرا می شود یک برنامه حفاظتی باید داشته باشد و این برنامه حفاظتی را تکلیف می کنیم که صاحب قرق مکلف باشد که این برنامه حفاظتی را اجرا کند و در مورد اینکه به چه کسانی قرق بدهیم و صاحب قرق چه کسانی باشند، گفت: اولویت سازمان حفاظت محیط زیست مردم محلی و بومی آن منطقه مورد نظر می باشد که شناخت بیشتری با آن منطقه دارند و منطق سازمان حفاظت محیط زیست اجازه نمی دهد به کسی مجوز بدهد که برود و فلان حیوان را بکشد و رساله سازمان حفاظت محیط زیست این نیست.

کیخا اظهار کرد : هر چند همکاران محیط زیست خیلی تلاش می کنند ولی دامنه بحران های زیست محیطی خیلی وسیعتر است که خانواده محیط زیست بتوانند امر حفاظت از گونه ها را به شکل مناسبی انجام دهند لذا باید چاره جویی کرد و راههایی را در پیش گرفت و  یکی از راههای آن برگزاری همین جلسات است که روی چگونگی تشکیل این قرق ها به بحث و تبادل نظر بپردازیم.

در ادامه این همایش مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد به بیان گزارش از شاخص ترین اقدامات استان یزد در حوزه محیط طبیعی در سال های اخیر پرداخت و در خصوص نقشه جانمایی مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در استان یزد مطالبی را عنوان کرد.

سادات موسوی در این همایش گفت: مراکز احیای گونه های در معرض خطر در استان یزد در 4 محل قرار دارد که مرکز تکثیر و پرورش گور خر ایرانی گوراب (اولین سایت تکثیر و پرورش گورخرایرانی در کشور) می باشد که به نام زنده یاد سید حسام حسینی مدیرکل اسبق اداره کل حفاظت محیط زیست نامگذاری شده است.

وی افزود :از شاخص ترین اقدامات استان یزد در حوزه محیط طبیعی می توان به انجام بزرگترین جراحی درختان دیرزیست با کمک متخصصین کشوری و استانی  بر روی اثر طبیعی ملی سرو ابرکوه، رفع مشکل درون آمیزی گورهای سایت گوراب و پنج انگشت،فرهنگ سازی در حوزه محیط طبیعی ،ایجاد دیتابیس شناسایی فون مهره داران استان و دیگر موارد اشاره نمود.

سادات موسوی در این نشست در خصوص قرق های اختصاصی استان اضافه نمود: کل درخواست های رسیده به این اداره کل 42 مورد می باشد که 3 مورد پرونده آن ها تکمیل گردیده و به سازمان مرکزی ارسال شده است و از اقدامات افتخاری انجام شده در زیستگاههای آزاد توسط برخی از متقاضیان و مزایای واگذاری مدیریت قرق های اختصاصی و معایب و تهدید های واگذاری مدیریت قرق های اختصاصی مطالبی را عنوان نمود.

 

در ادامه سرپرست معاون دفتر حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص بسترهای حقوقی شکل گیری قرق های اختصاصی و حفاظت مشارکتی در مناطق مطالبی را بیان کرد و گفت پیشنهاد بخش خصوصی این بوده که هزینه های مربوط به قرق های اختصاصی را به گونه ای مدیریت کنیم و اکنون صندوق ملی محیط زیست به بار نشسته و اساسنامه آن به تصویب رسیده و یقینا یکی از مواردی در اساسنامه شورا دیده شد در زمینه تامین و مشارکت امورهای زیست محیطی می باشد.

در ادامه نشست هر یک از نمایندگان قرق ها به ارائه گزارش قرق های اختصاصی،منصورآباد کرمان،جاشلوبار سمنان،علی آباد چهل گزی یزد و قرق شریفی یزد پرداختند.

در پایان نشست صبح امروز مدیران کل ستادی و استانی و کارشناسان به ارائه گزارش و نقطه نظرات خود در این خصوص پرداختند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.