اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز
اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز

برگزاری بخش دوم،اولین نشست هم اندیشی قرق های اختصاصی کشور در استان یزد

بخش دوم اولین نشست هم اندیشی قرق های اختصاصی کشور با حضور معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست،نماینده سازمان wcs و مدیران کل ستادی و استانی و مشاورین و متخصصین سازمان حفاظت محیط زیست کشور در یزد برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد،در بعداز ظهر امروز بخش دوم اولین نشست هم اندیشی قرق های اختصاصی کشور در استان یزد برگزار گردید.

در ابتدای نشست نماینده موسسه میراث پارسیان توضیحاتی در خصوص قرق های اختصاصی ارائه نمود و گفت ما پیشنهاد داریم که یک برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت را برای قرق های اختصاصی داشته باشیم مثلا یکی از این برنامه ریزی ها این باشد که در 10 سال آینده شکار به سمت قرق های اختصاصی برود.  

نماینده موسسه پارسیان در ادامه گفت: با توجه به مطالعات اقتصادی و اجتماعی و حضور در منطقه به این نتیجه رسیدیم که باید به سمت شرکت تعاونی محلی برویم و نظارت نهایی بر عهده سازمان محیط زیست باشد و این برنامه ای است که برای قرق می خواهیم در منطقه هرمزگان اجرا کنیم.

وی سپس به توضیحاتی در خصوص ایجاد مدل مشارکتی مردم محلی به منظور حفاظت پایدار از زیستگاهها و طعمه های یوزپلنگ آسیایی در کلوت سرخ آبی پرداخت.

در ادامه نشست استفان اوستروفسکی نماینده سازمان wcs  به ارائه گزارشی از روند قرق های اختصاصی در چند کشور مختلف پرداخت و گفت بعضی کشورها در نقشه نقش مهمتری در مناطق حفاظت شده دارند و بعضی کمتر و تعداد مهم نیست و کیفیت نگهداری و حفاظت مهم است.

وی در خصوص مکانیزم ایجاد این مناطق حفاظت شده مردمی اظهار کرد: ابتدا با انتخاب یک پروژه شروع می شود و سپس بستر قانونی آن فراهم می شود و بعد از آن بحث استراتژی و مدیریت است و ایجاد یک قرق در قدم آخر قرار دارد و سپس بیان نمود در این پروسه از بالا به پایین به تدریج اختیارات سازمان محیط زیست به حداقل می رسد و اختیارات بخش خصوصی زیاد می شود و بخش خصوصی است که بیشتر اختیارات را در دست می گیرد و در واقع مبحث مدیریت و استراتژی جایی است که سازمان محیط زیست تجربیات و دانش خود را در زمینه مدیریت به بخش خصوصی انتقال می دهد و به بخش خصوصی اجازه می دهد که این مدیریت را با توجه به نظارت سازمان محیط زیست در دست بگیرد.

استروفسکی موضوع تعارضات در واگذاری قرق ها را جدی دانست و گفت وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست این است که در مورد تعارضات در منطقه مورد نظر قرق که در آینده ممکن است پیش بیاید را به متقاضی بگوید.

استروفکی در خصوص پروسه تدوین استراتژی گفت که  این پروسه باید در چارچوب منطقی صورت بگیرد و برای اینکه این چارچوب منطقی شکل بگیرد اول باید تحلیلی از مشکلات متقاضی و تحلیلی از اهداف و استراتژی ها داشته باشیم و تمام این ها درخت اهداف را شکل می دهد.

نماینده سازمان wcs در این نشست تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست باید نقش تسهیل گر را در پیشرفت امور مربوط به پروسه داشته باشد و در واقع هدف سازمان حفاظت محیط زیست حفظ گونه ها و زیستگاهها است و اگر در این پروسه با این منطق پیش برود آن را به دست می آورد.

در ادامه نشست کلیه اعضا به بحث و تبادل نظر در خصوص اصلاح آیین نامه پیشنهادی حقوق و تکالیف قرق های اختصاصی جهت ارائه به شورایعالی محیط زیست پرداختند و در پایان هم کمیته تدوین قطعنامه به قرائت قطعنامه پرداختند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.